۱۳۸۹ فروردین ۱۰, سه‌شنبه



هدف از ازدواج چيست ؟
باور من اينست كه ازدواج پله ترقي كسانيست كه آگاهانه در اين راه قدم مي نهنند
ما همگي آرزوهاي داريم و رويايي و در جهت آن تلاش مي كنيم كه ميتواند با نفر بعدي متفاوت باشد
واقعا چه چيزي ما را خوشحال مي كند واقعا به كجا برسيم از درون خوشحال ميشويم
خوب آيا ازدواج ميتواند باعث سرعت بخشيدن رسيدن ما به آن آرزوها باشد آيا ميتواند روياهاي ما را محقق سازد ؟
و يا برعكس ازدواج سد و مانعي است جهت رسيدن به روياي شما و حتي شما را از آرزوهايتان بدور مي دارد
اين يكي از سئوالاتي است كه جواب آن ميتواند بشما كمك نمايد

۱۳۸۹ فروردین ۸, یکشنبه













۱۳۸۹ فروردین ۷, شنبه


زادروز زرتشت؛ تنها پیامبری که از میان آرین ها برخاست:

ششم فروردین زادروز زرتشت، تنها پیامبری است که از میان آرین ها برخاست و کردار نیک، پندار نیک، و گفتار نیک را ندا داد و ترویج کرد تا پیروان آموزش های او بویژه ایرانیان با این منش پرورش یابند و بارآیند. زرتشت هیچگاه نگفت كه از سوی اهورامزدا مامور هدایت بشر شده است. زرتشت خود را یك آموزگار خوبی ها و برحذرداشتن بشر از گراییدن به بدی ها می نامید و می گفت كه گریز از بدی ها و پلیدی هاست كه در بشر ایجاد احساس شادی و نیكبختی می كند و این احساس تا ابدیت در او باقی می ماند. تا وفات زرتشت، تقریبا همه ایرانیان که غالبا میترائیست بودند به مکتب او گرویدند و آیین زرتشت در زمان ساسانیان دین رسمی ایران اعلام شد و روحانیون زرتشتی در دستگاه حکومتی دارای منزلت ویژه شدند. آرین ها و ازجمله ایرانیان تنها مردم جهان باستان بودند که بت پرست نبودند.
اوستا - کتاب زرتشت - در عین حال از قدیمی ترین نوشته های جهان و سند تمدن پیشرفته ایرانیان عهد باستان است. قطعات اوستا که در دوران هخامنشیان در کتابخانه های کاخ های پادشاهی نگهداری می شد به دست نظامیان اسکندر مقدونی نابود شدند. از آن پس این مطالب ـ از شعر و نثر در ذهن موبدان، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد. بلاش یکم شاه اشکانی ایران در نوروز ۷۶ میلادی ازموبدان که به دیدار او رفته بودند با تاکید خواست که تا سال بعد (سال ۷۷ میلادی)، ششم فروردین ـ زادروز زرتشت ـ اوستا باید جمع آوری، تکمیل و به او داده شود زیرا که پیر شده و عمری ازو باقی نمانده و می خواهد که این کار در دوران او انجام شده باشد. بلاش یکم ازسال ۵۱ تا سال ۷۸ میلادی پادشاهی کرد.
وی قبلا دستور جمع آوری آموزش های زرتشت را در یک مجموعه داده بود. موبدان تا ششم فروردین سال ۷۷ میلادی آنچه را که جمع آوری کرده بودند به صورت مکتوب به بلاش دادند و گفتند که کار تکمیل مجموعه ادامه خواهد داشت. اوستا نزدیک به دو قرن بعد در دوران اردشیر پاپکان و به همت تنسر Tansar -Tonsar روحانی ارشد وقت (موبد موبدان) تکمیل شد شامل۳۴۸ فصل (بیش از میلیون کلمه) در ۲۱ کتاب. در دوران شاپور دوم (ذولاکتاف) چند قطعه گمشده قبلی بر آن اضافه شد و چون به پارسی باستان (زبان اوستایی) بود بعدا بر آن تفسیر و راهنمایی نوشته شد که زند (زند اوستا) نامیده می شود. با هدف تسهیل رجوع به مطالب، خلاصه اوستا تحت عنوان خرده اوستا تدوین شده است. شرح این تحولات (تاریخچه اوستا) در کتاب دین کرد آورده شده است. زرتشت در عین حال یک شاعر و فیلسوف بزرگ بود.
زادروز زرتشت از دوران ساسانیان یک روز ملّی اعلام شد و بر ایام رسمی نوروز اضافه گردید. ۹ دهه پیش (سال ۱۹۲۲) شورای عالی معارف (شورای عالی فرهنگ) به ریاست دهخدا، زادروز زرتشت را بر تعطیلات مدارس ایران افزود كه بعدا دولت هم تعطیلات نوروزی ادارات را از سه روز به هفت روز افزایش داد زیرا كه روز هفتم فروردین ماه، از عهد باستان روزی خوش یمن و ویژه امضای قراردادها، رسیدن به توافق ها و سازش و تحكیم همبستگی ها بوده است. بسیاری از اندیشمندان و شرق شناسان معاصر، آموزش های اخلاقی زرتشت را راه حل مسائل بشر امروز به دست داده اند زیرا که همه این مسائل به علت زوال و انحطاط اخلاقیات بوجود آمده است. آموزش های زرتشت از قرن هفدهم میلادی مورد توجه خاص و تفسیر مورخان، فلاسفه و جامعه شناسان بویژه اندیشمندان آلمانی بوده است که با افتخار از او یادکرده اند. طبق آمارهای منتشره، توجه به آموزش های زرتشت از نیمه دوم قرن ۲۰ در گوشه و کنار جهان رو به افزایش بوده است. اردشیر پاپکان و بلاش یکم ـ دو ناسیونالیست ایرانی که تصمیم به تدوین آموزش های زرتشت گرفتند.

۱۳۸۸ اسفند ۲۶, چهارشنبه

حضرت عيسي مسيح گفت :

اي كم ايمانان چرا هراسانيد ! اگر بتواني ايمان آوري , مومن را همه چيز ممكن است
ترس توست, كه شير را درنده مي كند
بر شير بتاز تا ناپديد شود , فرار كن تا دنبالت كند

۱۳۸۸ اسفند ۲۳, یکشنبه

آموزه هاي نوروز



بنام خدا

آموزه هاي نوروزنوروز به ما مي گويد:

زمين يکسال تمام فرسنگها پيمود و به جاي خود بازگشت. تو اي آدمي سالها بر زمين راه مي پيمايي و پيمانه پر مي کني و يکروز به جاي خويش در آغوش زمين باز مي گردي و سرانجام خاک گل کوزه گران خواهي شد.

"اين سبزه که امروز تماشاگه توست تا سبزه تو فردا تماشاگه کيست"

نوروز به ما مي گويد: يکسال گذشت و زمين جامه سپيد پيري از تن سترد و دوباره پيراهن رنگارنگ جواني به تن کرد و تو اي آدمي يکسال از عمر تو گذشت و تو هرگز به جواني خود بازنگشتي.

"بر لب جوي بنشين و گذر عمر ببين کاين اشارت زجهان گذران ما را بس"

نوروز به ما مي گويد:

گل تازه شکفته را بنگر که هيچ يادي از باد سرد پاييز ندارد و اکنون نوبت توست که کينه ها از دل بزدايي و نا کامي ها و کاستي هاي سال پيشين را فراموش کني. و تو اي آدمي بديهاي ديگران را فراموش کن و به ناکامي هاي گذشته افسوس نخور و با انديشه در شکست ها، راه پيروزي را بياب.

بهار مي گويد:

به شاخه هاي خشک و به خاک سرد بنگر و اکنون تماشا کن که چگونه درختان به زيور شکوفه آراسته مي گردند و زمين به گليم نگارين پوشيده مي گردد. پس اي آدمي تو نيز با آمدن بهار دم اهورايي در کالبد خاکي خويش بدم و با روشنايي در انديشه و راستي در کردار و شيريني در گفتار، جامه بهاري به تن کن تا مردم هر دم درجلوه تو نوروز بينند.

بهار مي گويد:

عمر گل کوتاه است.

"گل عزيز است غنيمت شمريدش صحبت که به باغ آمد از اين راه و از آن خواهد شد"

دوستان و خويشان دهش خداوندي هستند. پس تا در کنار تو هستند با آنان باش و از مهر بر آنان دريغ مکن.

بهار به ما مي آموزد:

زمان بر اسب سرکش سوار است و به تاخت مي تازد و چون تو را بازگشتي نيست پس خوش باش و دلشاد زندگي کن و مايه خوشي و رامش ديگران باش.

بهار به ما مي آموزد:

هيچ نگوييم که چرا يگ گل سرخ اين همه خار به تن مي دارد و چه نيک است که بگويم آفرين بر بوته خار که يگ گل به سر مي دارد.

و ما به بهار مي گوييم:

اي بهار هر ساله با آمدنت اميد نويد بهاري داريم که دلهاي آدمي هميشه بهاري شود نه چون تو اي بهار که زمين از تو چند روزي بهار مي شود. پس اي آدمي با دانش و مهرورزي دلت را هميشه بهاري کن که در بوران سرد زمستان هم در دلت شکوفه مهر و نيکي بدمد.

"گل بي رخ يار خوش نباشد بي باده بهار خوش نباشد."

و باز بهار به ما مي گويد....

پس بياييد بهار را با روز نو آغاز کنيم و در روز نو از ديده لبريز از عشق به پهنه گيتي بنگريم که جهان پر از زيبايست.

"زندگي زيباست اي زيبا پسند زنده انديشان به زيبايي رسند

آنقدر زيباست اين بي بازگشت کز برايش مي توان از جان گذشت"

نوروزتان پيروز هر روزتان نوروز

جايگاه زن در فرهنگ پارسي


زن

زنان در سده هاي گذشته به يک نگاه و در زمان کنوني به نگاه ديگر از جايگاه راستين خود به دور بوده و هستند. سخن گفتن درباره آغازه اين ستم و کوته بيني در مورد زنان در اين جستار نمي گنجد. به نوشتارهاي تاريخي که چگونگي زندگي آدميان و جايگاه زنان را در سده هاي پيشين از پيدايش آدم را بيان کرده، نگاهي بياندازيد تا از ستمي که به آنان شده آگاه شويد.

اگرچه نمي توان گفت که زنان در دوره پيش از اسلام، جايگاه واقعي خود را داشتند ولي در برابر ستم و بيدادي که بر زنان در همان زمان در بين قوم تازي و اروپاييان مي رفت، مي توان گفت زنان ايراني جايگاه خوبي داشتند.

زن به خاطر زن بودن داراي ويژگي هاي است که مرد آن ويژگي ها را دارا نيست و از طرف ديگر مرد نيز به خاطر مرد بودن داري ويژگي هاي است که زن آن ويژگي را ندارد ولي داشتن ويژگي هاي مردانه براي مردان با ارزش است و داشتن ويژگي زنانه براي زن و اگر مردي داراي ويژگي هاي زنانه بود براي آن مرد به گونه اي کاستي شمرده مي شود.برابر بودن مرد و زن بر هيچکس پوشيده نيست و پروردگار توانا هيچ يک را به ديگري برتري نداده است.

ديدگاه نادرست و کور کورانه که بيشتر آن از برداشت هاي ناراست از کيش و آئين بر مي خيزد، انگيزه ستمگري و زورگويي به زنان شده و هنوز هم مي شود.نژاد پست دانستن زنان و ناينده دانستن هوش و انديشه زنان از همين ديدگاه ناشي مي شود.به باور اين باشگاه و بر تکيه بر سرشت پاک انساني که در نهاد ماست زن و مرد هر دو آفريده پروردگار تواناست که هر يک جلوه اي از فر و شکوه آن آفريدگارند.

شکي نيست که زنان از نگر روانشناسي، فيزيکي و توان بدني با مرد يکسان نيستند ولي نمي توان به جهت اين نايکساني گروهي را ير گروهي برتري داد.شوربختانه زمينه فرهنگي و اجتماعي براي رشد زن و مرد امروزه نيز يکسان نيست و مهمترين سبب دور ماندن بسياري از زنان از کاروان دانش و هنر نه بخاطر ناينده بودن انديشه آنان بلکه گناه اين کوتاهي بر گردن خانواده ها و مردان سرپرست خانواده است.

اگر زمينه رشد براي مرد و زن به يکسان فراهم شود چه بسا در بسياري زمينه ها زنان بر مردان پيشي خواهند گرفت.نمونه روشن اين زنان در تاريخ بسيار است که در اين جستار نمي گنجد اما در همين سده کنوني کيست که از توانمندي بزرگ زناني چون سيمين بهبهاني، فروغ فرخزاد، پروين اعتصامي، رخشان بني اعتماد، سيمين دانشور، تهمينه ميلاني،شيرين عبادي، مهر انگيز کار و هزاران تن ديگر در عرصه هاي مختلف ناآگاه باشد.

بدبختانه در اروپا و کشورهايي که از نگاه دادِستان هاي خود به زن ارج و قدر داده اند ولي در کردار به زن به ديد کالا نگاه مي کنند.البته اين نگاه همه زنان را در بر نمي گيرد ولي پايمال کردن کانون گرم خانواده و نگاه ابزاري به زن به گونه ديگر ستم بر زنان است.

سوداگري زن اکنون يکي از پر سود ترين سوداگري ها در کشورهاي باختر است!آيا زن تنها براي هم آغوشي و همبستري آفريده نشده و تنها به چشم همبستر ديدن ستم بيشتر است.

آفرينش زن و مرد و جفت در تمام جانوران شاهکار آفرينش است. اگر مرد ويژگي هاي زن را داشت کار آفرينش کاستي داشت.ويژگي هاي نايکسان زن و مرد چون چرخ دنده اي سبب جفت شدن هم مي شود که عشق و دلدادگي را به وجود مي آورد که رمز ادامه حيات همين عشق است.

به ياري خداوند در روزهاي آتي در باره عشق نيز جستارهاي داريم که به شما ياران مي رو مي کنيم.

۱۳۸۸ اسفند ۲۲, شنبه

زنده بودن را به بیداری طی کنیم, زيرا كه سالها به اجبار خواهيم خفت ...

چند ماه پيش كه دخترم پيشم بود نمي دانم درباره چه صحبت كرديم كه من به دخترم گفتم خدا دوست ماست و خيلي خيلي مهربان است حتي از مادر هم مهربانتر
چند ماهي گذشت و من كلا يادم رفته بود و ديگر صحبتي از خدا نشده بود
يك روز كه دخترم كار بدي كرده بود, مادرم به او گفت خدا عصباني ميشود
ناگهان دخترم كه پنج سال بيشتر ندارد با جديت گفت: نه خدا عصباني نمي شود خدا مهربان و دوست ماست
مادرم گفت نه ,خدا الان ناراحت و عصبانيست و دخترم گفت: نه بابام بهم گفته كه خدا مهربان است و از مادر هم مهربانتر
من دهنم باز ماند و ديدم كه آدمي از همان كودكي باورهاي خود را شكل مي دهد
و بزرگترين هديه خدا به مادران و پدران فرزند است كه او را درست تربيت نماينند
كاش مادران ارزش و اهميت خود را در تربيت فرزندان مي دانستنند
كه چگونه در اين سنين كم, شخصيت آنها شكل مي گيرد
خدايا, اي جان لايتناهي , توان كسب معرفت و علم اعطا بفرما تا بتوانم محيط تربيتي مناسبي براي فرزندم فراهم نمايم
و علم و آگاهي روز افزون بمن اعطا بفرما تا فرزندم را درك كنم و بهترين برخورد را با او داشته باشم

۱۳۸۸ اسفند ۱۲, چهارشنبه

من به زرتشت اين انديشمند ايراني در اين عصر آفرين مي گويم