۱۳۹۰ اردیبهشت ۳, شنبه

آیا مشکل شما ترس از شکست است؟

توماس واتسون، بنیانگذار آی بی ام می گوید:"آیا می خواهید موفق شوید؟ در این صورت، میزان شکست هایتان را به دو برابر افزایش دهید."
آیا شما جزو آندسته از افرادی هستید که پیشاپیش احتمال شکست خوردنشان را پیش بینی می کنند؟ بسیاری از مردم از موقعیت هایی که آنها را در معرض شکست قرار بدهد گریزانند و فرار از چنین موقعیت هایی را بحساب واقع بینی خود می گذارند اما این کار برای آنها به هزینه ی گذشتن از آرزوهایشان تمام می شود. اگر شما هم از شکست می ترسید باید هر گونه خواسته ای را فراموش کنید و باید هر گونه رابطه ای را قطع کنید.
موفقیت یعنی غلبه بر شرایط  و شما نمی توانید شرایط را تغییر دهید مگر اینکه در معرض شکست یا موفقیت قرار بگیرید اگر به اندازه ی کافی اصرار کنید می توانید بر یاس و ناامیدی غلبه کرده به هدفتان برسید.
اما ما اغلب نمی دانیم که آنچیزی که ما را از عمل باز می دارد در واقع ترس از شکست و جواب رد شنیدن است. به همین دلیل من سوالی را به شما پیشنهاد می کنم که می توانید در چنین مواقعی از خود بپرسید و بفهمید که آیا ترس از شکست است که شما را از عمل باز می دارد یا نه. از خود بپرسید: " آیا کسی در جایی با مسئله یا محدودیت ها ی من مواجه است که برغم آنها موفق شود؟"
آیا شما از شکست می ترسید؟ دلیلش این است که شما به لغت "شکست" اعتقاد دارید اما افراد موفق چنین لغتی را نمی شناسند. وقتی ادیسون برای 9999 مین بار خواست لامپ را بسازد و نتوانست کسی از او پرسید آیا شما می خواهید برای ده هزارمین بار شکست بخورید؟ و او جواب داد شما اشتباه می کنید من 9999 راه را کشف کرده ام که به ساختن لامپ منتهی نمی شود! تونی می گوید هر کاری که انجام دهید نتیجه ای در بردارد حال اگر این نتیجه مطابق خواست شما نبود نام آن را نباید شکست گذاشت. تنها نتایج موجودند.
من اینجا قصد ندارم در مورد غلبه بر این ترس یعنی ترس از شکست مطالبی را عنوان کنم، چون به اندازه ی کافی در کتاب های مختلف به آن اشاره شده است. بلکه میخواهم شما را متوجه بخشی از وجود انسان کنم؛ سیستمی که سعی می کند انسان را از درد دور کند و به سمت لذت نزدیک. این است که شاید خودش متوجه نشود که آنچه، او را از رسیدن به خواسته هایش باز می دارد در واقع ترس از شکست است. تریسی می گوید انسان اول با احساسش تصمیم می گیرد سپس با عقل و منطق آنرا توجیه می کند. اگر می خواهید کار جدیدی را شروع کنید اما آنرا با دلایل به ظاهر منطقی رد می کنید که:"تجربه ی کافی ندارم" یا "سرمایه ی کافی ندارم" یا "کسی مرا راهنمایی نمی کند" یا "موفق شدن خیلی مشکل است" سوال بهتری از خود بپرسید:"آیا کسی در جایی با مسئله یا محدودیت های من مواجه است که برغم آنها موفق شود؟" اگر پاسخ این سوال مثبت است بدانید مشکل شما ترس از شکست است.
تونی می گوید اگر مردم از سه چیز نمی ترسیدند حدی را نمی شد برای موفقیت آنها متصور بود:اول اینکه یاد می گرفتند چگونه با یاس و دلسردی مبارزه کنند، دوم اینکه از پاسخ منفی نمی ترسیدند و سوم اینکه می توانستند فشار مالی را تحمل کنند.  

هیچ نظری موجود نیست: