۱۳۸۷ تیر ۲۴, دوشنبه

قانون توجه متمرکز


بر اساس قانون توجه متمركز، لازمه رسيدن به يك هدف خاص اين است كه تمام توجه تان را معطوف به آن هدف كنيد.
اگر يك جراح بخواهد بر روي شما عمل پيوند قلب انجام دهد، فكر مي كنيد مي تواند در حين تماشاي يك مسابقه بسيار پر هيجان فوتبال دست به چنين عملي بزند؟ قدر مسلم مي توانيد در حين تماشاي مسابقه از تلويزيون يك طرف پر از ذرت بوداده بخوريد، اما فكر نمي كنم بتوانيد از عهده عمل پيوند قلب بر بياييد.
در واقع گاهي اوقات براي رسيدن تمام و كمال به هدفي كه در زندگي داريد، بايد بيش از آن حدي كه هميشه لازم است توجه و تمركز كنيد. بهتر است ابتدا اين قانون را با انجام تمرين زير تجربه كنيد.
تمرين: متن زير را بخوانيد و در همان حال تمام حواستان را حمع كرده تا ببينيد واژه «موفقيت» چند بار تكرار شده است.
«سال ها قبل تمامي اهالي يك روستا به بيماري افسردگي مبتلا شدند. هر چقدر سعي مي كردند نمي توانستند به خواسته هايشان دست پيدا كنند تا اين كه روزي آنها به دانش ساده رسيدن به موفقيت پي برندند و ديگر داروهاي ضد افسردگي در آن روستا به فروش نرفت.»
حال بي آنكه دوباره به متن برگشته و آن را بخوانيد، به به اين پرسش پاسخ دهيد كه: چند كلمه با حرف "ب" آغاز شده اند؟
مي بينيد كه قادر نيستيد جوابي به اين سوال بدهيد. شايد حدس هايي بزنيد، اما شانس درست بودن آن ها بسيار كم است.
توجه شما معطوف به نكته ديگري شده بود. اگر توجه تان را معطوف به هدفي درست كرده بوديد و اگر پيش از اين تمرينات مربوط به توجه متمركز را به اندازه كافي انجام داده بوديد، آن گاه در ارايه پاسخ صحيح به اين پرسش نيز مشكلي پيدا نمي كرديد.
در طول زندگي، بيشتر توجه خودمان را معطوف به چيز هايي مي كنيم كه اهداف واقعي ما نيستند و اين ابتدايي ترين و عمده ترين دليل شكست ما انسان هاست.
گاهي اوقات بر روي چيزهايي تمركز مي كنيم كه به هيچ عنوان خواهانشان نيستيم. گاهي اوقات بر روي هدفهاي نادرست تمركز مي كنيم. گاهي اوقات بر روي انجام سرگرمي هايي پيش پا افتاده و ساده نظير برنامه ها و مسابقات متمركز مي شويم؛ برنامه هايي كه حاوي كم ترين پيام هستند.
حتي شايد ديد شفافي از آن چه كه خواهانش هستيم داريم، اما چنان چه فاقد توجه متمركز باشيم هيچ گاه به اهدافمان نخواهيم رسيد.

هیچ نظری موجود نیست: