۱۳۸۹ آذر ۸, دوشنبه

پزوهشی در آئین زرتشت

مطالبی که اینجا آورده شده است جنبه پژوهشی دارد و برای آشنایی با آیین زرتشت می باشد (قابل ذکر است دین اسلام کاملترین و پیشرفته ترین  در روی زمین می باشد که هم سعادت این دنیا وهم سعادت ان دنیا را تامین می کند )
 


   دو گوهر همزاد
اشوزرتشت  در فلسفه پیام خود به دو گوهر همزاد ولی متضاد اشاره دارد که در نظم هستی نقش دارند . اثر این دو گوهر نیرویی است که در کوچکترین ذره ها به صورت مثبت  و منفی در پروتون و الکترون وجود دارد و در همه جای هستی حتی کهکشان  به گونه کشش و رانش و یا دو نیروی ناهمگون اثر می گذارد . اینها هیچکدام در نظم اشا بد آفریده نشد ه اند بلکه لازم و ملزوم یکدیگرند از این رو اهورا مزدا خالق بدهی ها و زشتی ها نیست . آنچه آفریده شده بر مبنای خرد اهورایی همه نیک و خوب هستند . این دو گوهر همزاد و متضاد به هنگام گزینش و انتخاب پیوسته در اندیشه انسان بروز می کند . انسان دانا که از خرد و دانش بهره مند است . سپنته مینو یعنی منش سازنده در اندیشه او پدیدار و پویا می گردد و شخص نادان که تنها از احساس و تعصب پیروی می کند در ذهن او   انگره مینو  یعنی منش ویران کننده و آسیب رسان که در زبان فارسی اهریمن بیان شده است به وجود می آید . بنابراین آفریننده اهریمن یا اندیشه ویرانگر خداوند نیست بلکه انسان نادان است که کژاندیشی را به گفتار دروغ و کردار ناشایست تبدیل می کند
اشوزرتشت علت وجودی بدی ها در جوامع انسانی را این چنین دریافته است :
((  این دو گوهر همزاد و متضاد چون در اندیشه پدیدار شوند نیکی و بدی به وجود می اید آنگاه دانا نیکی را بر میگزیند و نادان بدی را   ))
بر این باور بدیها را خداوند خلق نمی کند  بلکه انسان می آفریند نیکی و بدی زاییده ی اندیشه انسان است یعنی نیک و بد را اندیشه روشن انسانی است که می سنجد و این دو وجود خارجی ندارنند.
مدیر وبلاگ : حسن محمودی

هیچ نظری موجود نیست: