بهشت و دوزخ
بر پایه ی قانون اشا انسان بر عکس موجودات دیگر با توانایی اندیشیدن آفریده شده است و همین ویژگی او را از سایر پدیده های هستی متمایز کرده است . بعبارت دیگر اگر گوهر اندیشه و خرد را از انسان بگیرند در حقیقت ارزش های انسانی را از او گرفته اند . آشکار است که آزادی و اختیار مسئولیت را نیز به همراه دارد
که اگر جز این باشد پاداش یا کیفر به هر گونه که هست بی داد و بی منطق است قانون عکس العمل بخشی از قانون اشا است
رفتار انسان اختیاری است ولی بازتاب آن جبری و انکار ناپذیر است و این قانون جزیی از نظام خلل ناپذیر حاکم بر هستی است بهشت یا دوزخ بازتاب طبیعی رفتار انسان به خود اوست
اهورا مزدا برای همه خوشبختی و رستگاری آرزو دارد از این رو راه درست زیستن را به کسی که از خردش بهره می گیرد نشان داده است .
آنها که کژاندیشی برگزینند بد گفتاری و زشت کرداری به وجود می آورند
بر خلاف قانون اشا گام بر می دارند و بر اساس فرآیند کنش و واکنش نتیجه رفتار خود را دریافت خواهند کرد از این دیدگاه هرکز پروردگار جایگاهی به نام دوزخ برای شکنجه انسان پدید نیاورده بلکه این خود انسان است که از روی عملکردش بهشت و دوزخ را پدید می آورد
بهشت یا بهترین مکان هستی رسیدن به شادی و آرامش روان است که بازتاب اندیشه و کردار نیک انسان است دوزخ یا بدترین جای هستی یعنی عذاب وجدان و افسردگی روان پی آمد کژاندیشی است که در دو جهان مادی و مینوی (تن و روان)به سوی انسان باز خواهد گشت به بیان دیگر نیکی یا بدی واکنش طبیعی خود را خود به خود به وجود می آورد .
آنچه از بررسی فرهنگ زرتشتی بدست می آید آن است که کیفر و پاداش و بهشت و دوزخ در فرهنگ راستین زرتشی جنبه مادی ندارد و بلکه چهر معنوی و روانی دارد و این موضوع نخست از خود مفهوم دو واژه بهشت و دوزخ بدست می آید و دیگر از درونمایه گاتها
معنای بهشت و دوزخ
دوزخ در اوستا به چهر " دروجودمان " است که معنای " سرای دروغ " را میدهد همانگونه که میدانیم " دروغ " به معنای کژاندیشی کژگفتاری و کژ کرداری در فرهنگ زرتشتی بالاترین و زشت ترین و بزرگترین گناهان است و سرای دروغ بمعنای واقعی سرای همه بدیها ست و گرفتار شدن آدمی در سرای دروغ به معنای گرفتار شدن آدمی در بالاترین شکنجه های روانی و اندیشه ایست
واژه بهشت از واژه " وهو " به معنای " به " و " نیک " و " خوب " گرفته شده و بهشت یعنی " بهترین " جای بهترین فروزه ها که در فرهنگ زرتشتی راستی است .
مدیر وبلاگ حسن محمودی
مطالب ارائه شده صرفا جنبه پزوهشی دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر