۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

فوزیه


فوزیه خواهر ملک فاروق پادشاه مصر بود و در سال 1939 با شاه ازدواج کرد.
او برای محمد رضا پهلوی یک دختر آورد بنام شهناز ولی نتوانست برای شاه فرزند پسر به دنیا بیاورد و در سال 1948 از او طلاق گرفت و یک سال بعد با وزیر جنگ مصر ازدواج کرد و از او دو فرزند به دنیا آورد.

کمتر ازدواجی را می توان یافت که این همه سر و صدا به راه انداخته باشد. خاندان فوزیه یک و نیم قرن تاریخ پادشاهی دارد در حالیکه خاندان پهلوی فقط 17 سال سابقه سلطنت دارد. مصر ثروتمند است و ایران کشوری است فقیر. فوزیه سنی است و شاه شیعه. در شب عروسی، رضا شاه، پدر داماد، با مادر عروس دعوایی مفصل کرد و در نهایت فوزیه مجبور شد تمام ندیمه ها و خدم و حشم خودش را مرخص کند و خدمه ایرانی بگیرد. ایرانیها می گویند که فوزیه بدقدم است و دخترزاست و همین یکسال پیش روسها و انگلیسیها پدر شاه را از سلطنت خلع کردند و به تبعید فرستادند و پسر جوانش را به جای او به تخت نشاندند. با همه این مشکلات کمتر زوجی را می توان یافت که اینقدر به هم محبت داشته باشند."

فوزیه که هنگام ازدواج با محمدرضا پهلوی دختر نوجوانی بیش نبود، از دربار پر زرق و برق مصر پا به تهرانی گذاشت که در آن زمان اصلا قابل مقایسه با جلال و شکوه قاهره نبود. رضا شاه که نظامی بود درباری بسیار ساده داشت و فوزیه به ازدواجی تن داده بوده که به انتخاب برادرش ملک فاروق و بنا به مصالح سیاسی صورت گرفته بود. همه این مشکلات یک طرف، دخالتها و دشمنی های مادر شوهر (تاج الملوک) و خواهر شوهر (اشرف پهلوی) هم مزید بر علت بود.

بالاخره فوزیه به مصر بازگشت و تقاضای طلاق داد و در سال 1945 طبق قانون مصر از شاه طلاق گرفت و در سال 1948 هم طلاق او در ایران رسما انجام گرفت. سرپرستی شهناز به پدرش رسید و عنوان ملکه از فوزیه گرفته شد. فوزیه در سال 1949 با سرهنگ اسماعیل حسین شیرین بی ( وزیر دفاع سابق مصر ) ازدواج کرد. کمی بعد (1952) طی کودتایی ملک فاروق از سلطنت خلع و تبعید شد و فوزیه عنوان شاهدخت مصر و تمامی ثروتش را از دست داد ولی حاضر به ترک مصر نشد و با وجود مضیقه مالی در مصر در کنار شوهرش ماند و تا زمان مرگ شوهر 45 سال با وی زندگی کرد. چند ماه پیش خبر مرگ فوزیه به اشتباه از رسانه های عمومی پخش شد. فوزیه هم اکنون 86 سال سن دارد و در مصر زندگی می کند.

هیچ نظری موجود نیست: