۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

توصیه‌هایی برای داشتن تناسب اندام






اگر می‌خواهید برای زیبایی یا حفظ سلامتی، تناسب اندام خود را حفظ كنید بد نیست به نكات زیر توجه كنید:



دوری كردن از هیدرات كربن‌ها و مصرف فیبر زیاد كه به جلوگیری از افزایش وزن بویژه در خانم‌ها كمك شایانی می‌كند.از آنجا كه رژیم حاوی از فیبر زیاد و هیدرات كربن كم از تجمع چربی بویژه در ناحیه شكم و كمر جلوگیری می‌كند برای تناسب اندام بخصوص در خانم‌ها مناسب است.



محققان در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند كه خانم‌هایی كه در سنین میانسالی بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات شامل فیبر و كمتر از هیدرات كربن‌های ساده استفاده می‌كنند لاغرتر از افرادی هستند كه هیدرات كربن و چربی زیاد مصرف می‌كنند.



به‌طور كلی مصرف غذاهایی مانند نان سفید، قند و نشاسته بیشتر از نان‌های سبوس‌دار و جو و غلات كامل موجب اضافه وزن می‌شوند زیرا فیبر كمتری دارند.پس حتی در مصرف نان و نشاسته نیز چنانچه انتخاب‌های صحیحی داشته باشیم می‌توانیم از اضافه وزن و چاقی جلوگیری نماییم.



درمان هورمونی و كاهش وزن

در بسیاری از زنان یائسه درمان هورمونی طبق تجویز پزشك آغاز می‌شود و همواره این پرسش مطرح است كه آیا این درمان طی دوران یائسگی به كنترل وزن هم كمك می‌كند؟ تحقیقات نشان داده است درمان هورمونی روی وزن زنان طی دوران یائسگی تاثیری نمی‌گذارد. اگر هدف شما پیشگیری از افزایش وزن است، بهترین روش، مصرف غذاهای مناسب و ورزش كافی است. بهتر است راههای دیگر را امتحان نكنید.



حبوبات را بیشتر از قبل مصرف كنید

حبوبات فواید تغذیه‌ای بیشماری دارند و برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند. حبوبات باعث كندی جذب گلوكز در جریان خون می‌شوند و اشتهای شما را كنترل می‌كنند.



حبوبات سرشار از فیبر هستند و فیتواستروژن هم دارند. ضمنا منبع خوبی از ویتامین‌ها و املاحی مثل كلسیم، اسیدفولیك و ویتامین B6 هستند. یادتان باشد حبوبات منبع خوبی از پروتئین هستند.



می‌توانید از حبوبات در سالاد و انواع ماكارونی، سوپ و خورش استفاده كنید.



تعداد وعده‌های غذایی را زیاد كنید و صبحانه را فراموش نكنیدبسیاری از خانم‌ها بزرگ‌ترین وعده غذایی خود را در انتهای روز یعنی شام مصرف می‌كنند و بسیاری از زنان در طول روز كه بدن به سوخت بیشتری احتیاج دارد، كمتر غذا می‌خورند، یعنی صبحانه و ناهار آنها مختصر است.



اگر شام مفصل باشد بدن تمام كالری به دست آمده را ذخیره می‌كند، زیرا طی خواب، نیاز به كالری بسیار كم است. ضمنا افزایش تعداد وعده‌های غذایی و كاهش حجم آنها در هر وعده بسیار مفید است، زیرا افرادی كه این رویه را دارند در انتهای روز كالری و چربی كمتری مصرف می‌كنند.



تحقیقات نشان داده است با افزایش تعداد وعده‌های غذایی و كاهش حجم آنها در هر وعده، كالری بیشتری سوزانده می‌شود و وزن بدن كنترل می‌شود. در چنین رویه‌ای، كاهش گلوكز خون اتفاق نمی‌افتد و كار معده نیز راحت‌تر می‌شود.







هیچ نظری موجود نیست: