۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه


چگونه عربها ثروت ایران در خلیج فارس را غارت می کنند

سالیان دراز است که کشورهای عربی ، بویژه قطر و شیخ نشین امارات متحده عربی دست در دست شرکتهای بین المللی نفتی سرگرم تاراج ثروت ملی از طریق برداشت انبوه از ذخائر مشترک با ایران در خلیج فارس هستند . در این حال یکی از دست اندر کاران مسائل نفتی می گوید به دلیل عدم بهره داری جمهوری اسلامی از میدان مشترک گازی سلمان باامارات ، سهم ایران در این میدان گازی از 70 در صد به 42 در صد کاهش یافته است . این در حالی است که قرار است امارات برداشت خود از این میدان در سالهای آینده را مقدار متنابهی افزایش دهد .

به گزارش ایلنا حميد ظاهري مدير عامل شركت الهلال – ايران در گفت‌وگو بااین خبرگزاری گفت : حوزه گازي سلمان بين ايران و امارات مشترك است. طيق برآوردها 30 درصد از اين حوزه متعلق به امارات و 70 درصد متعلق به ايران بود . نكته اينجاست كه حدود 10 سالي است كه امارات از اين حوزه گاز برداشت مي‌كند. در حال حاضر ميزان برداشت گاز امارات از اين حوزه 540 ميليون فوت مكعب در روز است كه اين رقم قرار است تا 5/1 سال ديگر به 700 ميليون فوت مكعب در روز برسد . همچنین عدم برداشت گاز از سوي ايران سبب شده سهم 70 درصدي گاز از كل مخزن به 42 درصد كاهش يابد. حمید مظاهری اضافه کرد البته اين وضعيت در مورد ساير مخازن مشترك نيز وجود دارد و بايد فكري به حال سرمايه‌گذاري در اين حوزه‌هاي مشترك براي جلوگيري از هدر رفتن ثروت ملي شود

همچنین روزنامه سرمایه در این باره می نویسد «برداشت 9 برابری شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس از منابع هیدروکربوری این منطقه که مورد تایید مسوولان نیز هست بیش از گذشته زنگ خطر را برای صنعت نفت یکصد ساله ایران به صدا درآورده است»

خبرگزاری مهر نیز در مطلبی با عنوان «خیمه عربی بر خلیج فارس» سخنان سیف الله جشن ساز مدیر عامل شرکت ملی نفت اشاره می کند و از قول او می نویسد « اگر با یک خط فرضی خلیج فارس به دو نیمه مساوی تقسیم شود با فرض برابر بودن میادین نفتی (هرچند سهم ایران بیشتر است) کشورهای امارات، قطر،کویت،عربستان و عمان 9 برابر ایران از ذخایر خلیج فارس برداشت می کنند»

ايران در خشکي؛ با عراق در جنوب و با ترکمنستان در شمال شرقى و در دريا؛ با همسايگان جنوبى خليج فارس مانند عربستان، کويت، قطر، امارات (ابوظبي، دوبي، شارجه) و عمان ميدان هاى مشترک دارد.به گفته کار شناسان نزديک به 50 درصد از ذخاير گازى کشور در ميدان پارس جنوبى قرار دارد .این میدان که بزرگ ترين ميدان مستقل گازى جهان به شمار مى رود روى خط مرزى مشترك ايران و قطر قرار دارد. طبق آخرين برآوردها، ذخيره مربوط به بخش ايران، حدود 2/14 تريليون مترمكعب و حدود هفت درصد كل ذخاير جهان را به خود اختصاص داده است.


نمودار برداشت ایران و قطر در چند سال گذشته


همچنين اين ميدان داراى ميعانات گازى معادل 18 هزار ميليون بشكه است. علاوه بر منابع پارس جنوبي، ميدان گازى هنگام در مرز آبى ايران و عمان در تنگه هرمز، ميدان نفتى و گازى سلمان در مجاورت خط مرزى آبى با ابوظبي، مشترك با ميدان ابوالبوخوش، ميدان نفت و گاز مبارك مشترك با امارات متحده عربي، ميدان گازى بي- فارسى مشترك با عربستان، ميدان هاى نفتى فروزان و اسفنديار مشترك با ميدان هاى لولو و مرجان متعلق به عربستان سعودي، ميدان نفتى نصرت مشترك با فاتح امارات متحده عربى ،ميدان فرزام مشترك با ميدان فلاح امارات متحده عربى در ،ميدان نفتى و گازى آرش مشترك با كويت و ميدان هاى نفتى و خشكى دهلران، پايدار غرب، نفت شهر، يادآوران (كوشك و حسينيه ) مشترك با عراق، عمده ترين منابع مشترك شناخته شده نفت و گاز كشور هستند.

رژيم هاى حقوقى تعريف شده و مورد توافق، هيچ يک از طرفين را از شروع و ادامه بهره بردارى ميدان مشترک منع نمى کند؛ بلکه تنها منطقه ممنوعه در دو طرف خط مرزى تعريف مى شود که هيچ يک از طرفين حق بهره بردارى در آن محدوده را ندارند. ولى در خارج از اين محدوده هر گونه عمليات مجاز خواهد بود. عدم بهره بردارى و توسعه به موقع ميدان هاى مشترك نفت و گاز و برداشت بيشتر كشورهاى همسايه از ميدان هاى مشترك، روزانه ميليون ها دلار به كشور ضرر مى رساند. براى مثال، هم اكنون امارات متحد عربى از ميدان مشترك سلمان و عربستان از ميدان مشترك فروزان بيش از دو برابر ايران برداشت مى كنند. از سوى ديگر، برداشت يك جانبه از ميدان هاى مشترك، افت فشار را در بخش بهره بردارى شده كاهش و در نتيجه، منابع نفت و گاز را به سوى ديگر سوق مى دهد.

ضمن اين كه اين پديده سبب مى شود كشورى كه در حال بهره بردارى يك جانبه است، از سهم بيشترى بهره مند شود. جبران انرژى از دست رفته نيز، هزينه هاى مضاعفى را درزمينه اعمال روش هاى افزايش مجدد توليد از جمله تزريق آب، گاز، فرآورى مصنوعى و ... در پى خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست: