کدام رنگها به ما حس خوبی میدهند؟ در برخی مواقع پاسخ این پرسش کاملا مشخص است. به طور مثال هنگام ملاقات با مرد یا زن مورد علاقه خود توصیه میشود که رنگ قرمز پوشید. کسی که رنگ قرمز بر تن دارد معمولا به نظر جذاب و خواستنی میآید.
این نظر داوطلبان تستی است که بایستی بر اساس یک عکس تصمیم میگرفتند که آیا میخواهند آن مرد را ملاقات کنند یا نه. مردی در عکس پیراهن قرمز بر تن داشت در بین داوطلبان زن دو برابر زمانی که پیراهن آبی بر تن داشت، طرفدار پیدا کرده بود.
آبی کمرنگ؛ مناسب برای پاکت غذاهای رژیمی
هر کدام از رنگها در ذهن انسان با تصاویر و برداشتهای مختلفی مرتبط هستند و به همین دلیل تا به حال تلاشهای زیادی برای رسیدن به اهداف مختلف با بکار بردن رنگهای مناسب صورت گرفته است. به طور مثال هنگام خرید در فروشگاهها با کمی دقت مشاهده خواهیم کرد که بستهبندی مواد غذائی رژیمی معمولا آبی کم رنگ و گاهی طوسی است. دانیلا اشپت، کارشناس رنگ از سوئیس میگوید: «زیرا آبی کمرنگ معمولا با حس سبکی و شفافیت مرتبط است.» چه کسی حاضر است پنیری رژیمی بخرد که در پاکتی به رنگ قرمز تند بستهبندی شده باشد؟
شرکت بیمه سوئیسی به نام "Axa Winterthur" از تاثیر رنگها بر روحیهسود جسته و برای کارمندان خود این امکان را فراهم کرده است که بتوانند اتاقی را با رنگی متناسب با وضع روحی خود در لحظه انتخاب کنند. به طور مثال هنگامی که میخواهند تمرکز کنند، اتاقی به رنگ آبی در اختیارشان قرار داده میشود و هنگامی که احتیاج به تقویت قوه خلاقیت خود دارند، میتوانند به اتاقی زرد رنگ بروند.
صورتی بیکر-میلر
فشردهترین تدابیر رنگدرمانی در حال حاضر برای خلافکاران حرفهای اجرا میشود. در بسیاری از زندانهای آلمان سلولهایی وجود دارند به رنگی معروف به "صورتی بیکر-میلر" که برای زندانیان خطرناک در نظر گرفته شدهاند. گویا این رنگ ملیح که فرد را به بیشتر به یاد آدامس و آبنبات میاندازد، تاثیری آرامشبخش دارد.
در تستهای مختلف مشاهده شده است که حتی نگاه کردن به این رنگ تنها به مدت دو دقیقه، فشار خون را کاهش میدهد. "صورتی بیکر-میلر" به نام دو مدیر زندان در آمریکا ثبت شده که برای اولین بار این رنگ را بکار بردهاند.
نارنجی؛ رنگ خوشبختی
محققان در زمینه تاثیر رنگها بر انسان، برای هر حالت روحی رنگی متناسب با آن را سراغ دارند. آنها سایههای مختلف رنگ قرمزرا "هیجانزا" معرفی میکنند و نارنجی متمایل به قرمز و زرد متمابل به سبز را "لذتبخش" میدانند. اما ظاهرا سیاه متمایل به قهوهای "افسردهکننده" است.
دانیلا اشپت کارشناس در زمینه روانشناسی رنگها نارنجی پررنگ را رنگ خوشبختی میداند. او میگوید که نارنجی نماد لذت، آرامش و احساس خوشبختی در لحظه است.
قرمز و آبی
طبقهبندی کردن رنگها و پیوند دادن آنها با احساساتی خاص، البته مرز و محدودهای دارد. "هایکو هشت"، روانشناس دانشگاه ماینس میگوید: «به ندرت میتوان ترکیبی از رنگ و احساس نسبت داده شده به آن را یافت که بر سر آن اتفاقنظر وجود داشته باشد.»
یکی از موارد نادر رنگ قرمز و آبی است. به طور کلی بر سر اینکه آبی رنگی سرد و قرمز گرم است، توافق وجود دارد و حتی میتوان تاثیر این دو رنگ را اندازهگیری کرد. در یک اتاق آبی رنگ افراد در دمای پانزده درجه از سرما میلرزند و در اتاقی به رنگ قرمز حتی هنگامی که دما برابر با دمای یخچال است، افراد همچنان احساس سرما نمیکنند. شاید دلیلش این است که قرمز رنگ خون و آتش و آبی رنگ دریا است.
اما به غیر از این، به سختی میتوان رنگی را به احساسی ویژه ارتباط داد که در تمام فرهنگها پذیرفته باشد. مثلا رنگ عزاداری در غرب سیاه است و در شرق دور سفید. طوسی در اروپا رنگ غم و در میان قبایل سرخپوستی رنگ خوشبختی است.
این نظر داوطلبان تستی است که بایستی بر اساس یک عکس تصمیم میگرفتند که آیا میخواهند آن مرد را ملاقات کنند یا نه. مردی در عکس پیراهن قرمز بر تن داشت در بین داوطلبان زن دو برابر زمانی که پیراهن آبی بر تن داشت، طرفدار پیدا کرده بود.
آبی کمرنگ؛ مناسب برای پاکت غذاهای رژیمی
هر کدام از رنگها در ذهن انسان با تصاویر و برداشتهای مختلفی مرتبط هستند و به همین دلیل تا به حال تلاشهای زیادی برای رسیدن به اهداف مختلف با بکار بردن رنگهای مناسب صورت گرفته است. به طور مثال هنگام خرید در فروشگاهها با کمی دقت مشاهده خواهیم کرد که بستهبندی مواد غذائی رژیمی معمولا آبی کم رنگ و گاهی طوسی است. دانیلا اشپت، کارشناس رنگ از سوئیس میگوید: «زیرا آبی کمرنگ معمولا با حس سبکی و شفافیت مرتبط است.» چه کسی حاضر است پنیری رژیمی بخرد که در پاکتی به رنگ قرمز تند بستهبندی شده باشد؟
شرکت بیمه سوئیسی به نام "Axa Winterthur" از تاثیر رنگها بر روحیهسود جسته و برای کارمندان خود این امکان را فراهم کرده است که بتوانند اتاقی را با رنگی متناسب با وضع روحی خود در لحظه انتخاب کنند. به طور مثال هنگامی که میخواهند تمرکز کنند، اتاقی به رنگ آبی در اختیارشان قرار داده میشود و هنگامی که احتیاج به تقویت قوه خلاقیت خود دارند، میتوانند به اتاقی زرد رنگ بروند.
صورتی بیکر-میلر
فشردهترین تدابیر رنگدرمانی در حال حاضر برای خلافکاران حرفهای اجرا میشود. در بسیاری از زندانهای آلمان سلولهایی وجود دارند به رنگی معروف به "صورتی بیکر-میلر" که برای زندانیان خطرناک در نظر گرفته شدهاند. گویا این رنگ ملیح که فرد را به بیشتر به یاد آدامس و آبنبات میاندازد، تاثیری آرامشبخش دارد.
در تستهای مختلف مشاهده شده است که حتی نگاه کردن به این رنگ تنها به مدت دو دقیقه، فشار خون را کاهش میدهد. "صورتی بیکر-میلر" به نام دو مدیر زندان در آمریکا ثبت شده که برای اولین بار این رنگ را بکار بردهاند.
نارنجی؛ رنگ خوشبختی
محققان در زمینه تاثیر رنگها بر انسان، برای هر حالت روحی رنگی متناسب با آن را سراغ دارند. آنها سایههای مختلف رنگ قرمزرا "هیجانزا" معرفی میکنند و نارنجی متمایل به قرمز و زرد متمابل به سبز را "لذتبخش" میدانند. اما ظاهرا سیاه متمایل به قهوهای "افسردهکننده" است.
دانیلا اشپت کارشناس در زمینه روانشناسی رنگها نارنجی پررنگ را رنگ خوشبختی میداند. او میگوید که نارنجی نماد لذت، آرامش و احساس خوشبختی در لحظه است.
قرمز و آبی
طبقهبندی کردن رنگها و پیوند دادن آنها با احساساتی خاص، البته مرز و محدودهای دارد. "هایکو هشت"، روانشناس دانشگاه ماینس میگوید: «به ندرت میتوان ترکیبی از رنگ و احساس نسبت داده شده به آن را یافت که بر سر آن اتفاقنظر وجود داشته باشد.»
یکی از موارد نادر رنگ قرمز و آبی است. به طور کلی بر سر اینکه آبی رنگی سرد و قرمز گرم است، توافق وجود دارد و حتی میتوان تاثیر این دو رنگ را اندازهگیری کرد. در یک اتاق آبی رنگ افراد در دمای پانزده درجه از سرما میلرزند و در اتاقی به رنگ قرمز حتی هنگامی که دما برابر با دمای یخچال است، افراد همچنان احساس سرما نمیکنند. شاید دلیلش این است که قرمز رنگ خون و آتش و آبی رنگ دریا است.
اما به غیر از این، به سختی میتوان رنگی را به احساسی ویژه ارتباط داد که در تمام فرهنگها پذیرفته باشد. مثلا رنگ عزاداری در غرب سیاه است و در شرق دور سفید. طوسی در اروپا رنگ غم و در میان قبایل سرخپوستی رنگ خوشبختی است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر